Zakladni terminologie
- Level postavy: pro potreby systemu XP se nebere naklikany level, ale pocet zkusenosti ktere postava ma a k ni vztazeny level jez postava s temito danymi zkusenostmi muze maximalne mit. Je to ochrana proti powerlevelingu, ovsem je nedestruktivni, zadne zkusenosti se pripadnym pozdejsim nahozenim levelu neztraceji.
-CR (ChallengeRating): Obtiznost monstra. Tato hodnota je vypocitavana z levelu a dalsich vlastnosti NPC a prave tato hodnota je zakladnim parametrem pro vypocet XP monstra. Zamerne pro urychleni postupu na prvich levelech, je jako minimalni CR pocitano 1 a i pokud ma NPC vypocitane CR 1 a level 2, je vzata hodnota 2 jako vstupni. To umoznuje rychle prekonat prvni levely, ovsem dle praktickych zkusenosti vyvolava u hracu pocit, ze se pak postup temer zastavi. Coz je bohuzel pouze iluze

- XP monstra: zakladni hodnota zkusenosti jez je dane NPC monstrum schopno mezi hrace rozdelit. Tato zakladni hodnota se dale modifikuje rozdilem levelu PCxNPC a hodnotou levelu PC.
- Bonus rychleho uceni: rasa clovek ma bonus rychleho uceni a tim se pocet ziskanych XP zvysuje o 10%.
- Penalizace multipovolani: Postava ziskava za druhe povolani penalizaci 10% a za treti penalizaci 20% na pocet ziskanych zkusenosti.
- Bonus vyjimecneho poznani: pokud pri zabiti monstra padne v hodu d20 hodnota 20, NPC generuje dvojnasobek zkusenosti nez je bezne. Dusledkem je ze, ze napriklad potvora jez bezne dava 20XP, muze obcas postave dat 40XP.
- Maxialni ziskatelna zkusenost: postava na levelu 1 a 2 muze za jedno zabite monstrum ziskat maximalne 100XP. Vzhledem k tomu, ze na takto malem levelu by pocet zkusenosti za vetsi potvoru mohl byt neprimerene vysoky, napriklad zcela neadekvatni vybavou, je pocet XP omezen na hodnotu 100. V drtive vetsine pripadu to postava ani nepozna, protoze monstra jez je schopna sama zabit tuto hodnotu vetsinou neprekracuji.
- Druzina: postavy jez jsou v jedne druzine a jsou v maximalni vzdalenosti 30 metru od aktu zabiti a jsou zive. I jedna postava je druzina jez cita jednoho clena druziny. Vyvolani sumonove nejsou aktivnimi cleny druziny, tudiz jejich pritomnost v druzine neovlivnuje pocet generovanych zkusenosti.
- Bonus XP druziny: pokud rozdil nejvyssiho a nejnizsiho levelu v druzine neni vetsi nez 4, aplikuje se na XP monstra bonus ve vysi 50% pokud jsou v druzine 2 postavy, 60% pokud 3 postavy atd. az do vyse 100%. Dale se jiz bonus nezvysuje.
Popis systemu
- PC ci sumon zabije monstrum. Vypocita se XP monstra na zakladne CR a HP monstra
- Zjisti se nejvyssi a nejnizsi level v druzine
- Hod na vyjimecne poznani a pripadne zdvojnasobeni XP monstra
- Vypocet XP ktere ziska PC na zaklade rozdilu levelu PC a CR monstra a na zaklade levelu PC. Tuto hodnotu oznacme jako XP PC
- Nasleduje rozdeleni XP vsem clenum druziny podle vzorce (XP PC / Pocet clenu druziny) * Bonus XP druziny
- Na kazde PC jez ziskava zkusenosti se aplikuje korekce na rasovy bonus a penalizace multiclassu.